بوی بد دهان یا هالیتوسیس

بوی بد دهان یا هالیتوسیس(Halitosis) سومین مشکل رایجی است که منجر به مراجعه افراد نزد دندانپزشکان می شود و می تواند موجب ناراحتی های شدید روانی شود.

علل بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود اما مهمترین علت آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • برخی غذا ها و نوشیدنی ها
  • سیگارکشیدن
  • رژیم های لاغری نامناسب
  • برخی داروها
  • برخی شرایط پزشکی
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

باکتری هایی که روی دندان ها (مخصوصا در فضا های بین دندانی)، لثه ها و زبان وجود دارند و عامل اصلی پوسیدگی های دندان و بیماری های لثه نیز می باشند، می توانند گاز های بد بو تولید کنند. با مسواک زدن منظم به همراه تمیز کردن سطح زبان هم می توان به کنترل بوی بد دهان کمک کرد و مانع فعالیت این با کتری ها شد.

در ضمن مراجعه به دندان پزشک و شناسایی علت مشکل قدم اصلی در درمان این بیماریست.

برخی غذا ها و نوشیدنی ها

غذا هایی که دارای بوی تندی هستند مانند پیاز، سیر و غذا های تند و همچنین نوشیدنی هایی مانند قهوه یا الکل می توانند باعث بوی بد دهان شوند. البته بوی دهان حاصل از این مواد موقتی است و زود از بین می رود.

سیگارکشیدن

سیگار کشیدن علاوه بر بدبو کردن دهان باعث لک شدن دندان ها، و مشکلات لثه نیز می شود. خود بیماری های لثه یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان می باشند.

رژیم های لاغری نامناسب

رژیم های لاغری، روزه گرفتن و رژیم های غذایی با کربوهیدرات کم یکی دیگر از عوامل بوی بد دهان می باشند. با شکسته شدن چربی در بدن ماده ی شیمیایی به نام کتون آزاد می شود که می تواند باعث بوی بد دهان شود.

برخی داروها

مصرف برخی داروها می تواند باعث بوی بد دهان شود.

برخی شرایط پزشکی

بیماری خشکی دهان (زروستومیا) جریان و ترکیب بزاق دهان را تحت تاثیر قرارمی دهد. کمبود بزاق دهان می تواند باعث تشکیل باکتری های بیشتر شود که همین افزایش باعث بوی بد دهان می شود.

علت خشکی دهان می تواند مشکلات غدد بزاقی و یا تنفس از راه دهان به جای بینی بوده باشد. در برخی از موارد، شرایط دستگاه گوارش نیز می تواند علت بوی بد دهان باشد. مثلا عفونت باکتریایی در دیواره معده و روده کوچک و یا بیماری ریفلاکس معده ارتباط مستقیمی با بوی بد دهان دارند.

در صورتی که تشخیص داده شود که شرایط گوارشی، علت بوی بد دهان می باشد، بیمار نیاز به مراجعه به متخصص گوارش دارد تا ادامه درمان انجام گیرد. سایر بیماری هایی که می تواند علت بوی بد دهان شود عبارت است از: دیابت، عفونت های ریه، گلو یا بینی مثل برونشیت، لوزه یا سینوس.

هالیتوفوبیا (halitophobia)

افراد مبتلا به هالیتوفوبیا به اشتباه تصور می کنند که دهانشان بوی بدی می دهد در حالی که اینگونه نیست. از آنجایی که مشکل این افراد ریشه روانشناختی دارد تا ریشه فیزیکی، باید به مشاورین جهت درمان مراجعه کنند.

روش های درمانی برای بوی بد دهان:
مسواک منظم و استفاده از نخ دندان

مسواک زدن زبان که بسیار مهم است و توصیه می شود هر شب پس از پایان مسواک، سطح زبان هم با مسواک و یا تمیز کننده مخصوص (زبان شور) پاک شود.

برخی غذا ها و نوشیدنی ها

معاینه منظم دندان ها برای اطمینان از عدم وجود پوسیدگی و نظافت اصولی دندان های مصنوعی یا بریج هایی که در دهان قرار دارند.

ترک سیگار.

مصرف آدامس های بدون قند مورد تایید جهت افرایش ترشح بزاق که بطور طبیعی خاصیت تمیز کنندگی دهان و دندان ها را دارد.

سیگارکشیدن

نوشیدن آب فراوان.

مصرف میوه و سبزیجاتی که نیاز به جویدن بیشتری دارند مانند سیب و هویج، چرا که به طور طبیعی باعث تمیز شدن دندان ها می گردند.

دهان شویه در برخی مواقع و با تجویز دندانپزشک می تواند کمک کننده باشد.

جویدن نعناء یا جعفری تا حدی کمک کننده است.

در صورتی که بوی بد دهان به علت مشکلات سلامتی مثل عفونت های سینوسی، دیابت، ریفلاکس اسید معده و یا غیره باشد، با درمان این مشکلات بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت.

اگر بوی بد دهان به علت مصرف برخی داروها باشد، می توانید با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت امکان داروی جایگزین برایتان تجویز کند.

در موارد خشکی دهان دارویی به نام بزاق مصنوعی وجود دارد که به صلاح دید دندانپزشک تجویز می شود.