به سایت گروه دندان پزشکی اُپال خوش آمدید!

سایش های دندانی

سایش های دندانی

دندان ها به مرور زمان و با افزایش سن دچار سایش می شوند که البته ممکن است فرسایش دندان در سنین پایین تربه دلیل مشکل دندان قروچه نیز اتفاق بیافتد. درطی سایش های دندانی سطوح خارجی دندان ها یعنی مینای دندان ها به دلایلی غیر از پوسیدگی یا آسیب دیدگی از بین می روند. این سایش ها به دو دسته ی کلی فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی تقسیم می شود. با افزایش سن دندان ها ساییده می شوند که کاملا طبیعی است. سایش های پاتولوژیکی دندان فراتر از میزان طبیعی است که می تواند اثرات منفی روی عملکرد و ظاهر فرد و همچنین توانایی جویدن داشته باشد. اگر سایش دندان به عصب برسد حتی می تواند دردناک باشد.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان یک ماده ی معدنی محکم است که روی تاج دندان را می پوشاند و از دندان در مقابل مواد خارجی مانند شکر یا اسید ها که می توانند به دندان آسیب برسانند، محافظت می کند. مینای دندان سخت ترین ماده ی بدن محسوب می شود و قابلیت رشد مجدد را ندارد. به همین دلیل با ضربه خوردن یا شکستن یا تحلیل رفتن برای همیشه از دست خواهد رفت.

سایش دندانی به چه شکلی است؟

سایش جزئی همیشه از ظاهر دندان ها مشخص نیست و به همین دلیل مردم اکثرا از آن بی خبرند. اما در موارد شدیدتر این سایش ها به وضوح از ظاهر دندان ها مشخص هستند.

بطور کلی علائم شایع فرسایش دندان عبارتند از:

  • دندان هایی به طور غیر طبیعی صاف می باشند.
  • ترک یا شکستگی در دندان ها.
  • دندان ها کوتاه تر از حد معمول می باشند.
  • درد یا حساس شدن دندان ها (خصوصا با خوردن غذا های سرد یا گرم)
  • زرد شدن دندان ها به دلیل فرسایش مینا

ابریژن (ساییدگی با مواد دیگر)

اتریشن ( اصطکاک با دیگر دندان ها)

اروژن (خوردگی توسط اسیدها)

ابفرکشن (شکاف در خط لثه)

ابریژن (ساییدگی با مواد دیگر)

ساییدگی حاصل برخورد دندان با مواد دیگر است که باعث ساییده شدن و خراشیده شدن دندان ها می شود. معمول ترین علت سایش دندان ها، محکم مسواک زدن است که می تواند به دلیل  به دندان ها در هنگام مسواک زدن باشد. این کار می تواند مینای دندان را تحت تاثیر قرار دهد. همنین مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی مانند شکستن تخمه و یا برخی عادات مانند جویدن ناخن ها منجر به این عارضه می شوند.

اتریشن ( اصطکاک با دیگر دندان ها)

این سایش در نتیجه ی ساییدگی دندان ها با یکدیگر اتفاق می افتد و منجر به تخریب ساختار دندان ها می شود. این حالت ممکن است منجر به حساس شدن دندان ها نسبت به شیرینی جات، غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم شود.

ابفرکشن (شکاف در خط لثه)

ابفرکشن به معنای از بین رفتن مینای دندان در قسمت گردن دندان می باشد. ابفرکشن ناشی از مشکلات اکلوژنی و روابط بین فکی و دندانی است که اغلب با تحلیل لثه نیز همراه است.

ابفرکشن (شکاف در خط لثه)

ابفرکشن به معنای از بین رفتن مینای دندان در قسمت گردن دندان می باشد. ابفرکشن ناشی از مشکلات اکلوژنی و روابط بین فکی و دندانی است که اغلب با تحلیل لثه نیز همراه است.

نحوه درمان سایش دندان

با توجه به علت و شدت سایش دندان ها، دندانپزشک می تواند درمان های مختلفی انجام دهد. برخی از معمول ترین روش های درمان فرسایش دندان عبارت است از:

  • محدود کردن مصرف غذاهای اسیدی
  • ونیر کامپوزیت
  • روکش دندان و لمینت سرامیکی
  • محافظ دندان (نایت گارد)

گیلان، رشت

چهار راه گلسار، پل بوسار، ساختمان نادری، طبقه سوم

تلفن ثابت

013-3211-3679

روز های کاری

شنبه تا پنجشنبه