دندان قروچه

دندان قروچه یا براکسیسم نوعی اختلال حرکتی در هنگام خواب است که بصورت غیرارادی و ناخودآگاه انجام می شود.

دندان قروچه ممکن است در بیداری هم رخ دهد و منجر به سایش دندان ها شود ولی در حین خواب مشکل بسیار جدی تری است. برخی افراد ممکن است از این عادت خود در خواب آگاه نباشند و برای سال ها آن را ادامه پیدا دهند. این مشکل در صورت درمان نشدن می تواند باعث شکستگی و لق شدن دندان ها یا فرسایش مینای دندان و یا منجر به سردرد، فک درد و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)  شود. بروکسیسم می تواند در کیفیت خواب نیز اختلال ایجاد کند.

علل دندان قروچه

دندان قروچه  در خواب اغلب ناشی از استرس و اضطراب است. عدم روی هم قرار گرفتن صحیح دندان های بالا و پایین و مشکلات بایت نیز از دلایل شایع دندان قروچه می باشند. بهتر است این عادت هر چه سریع تر درمان شود تا از آسیب های جدی به دندان جلوگیری شود.

اثرات و نشانه ها

براکسیسم می تواند موجب فرسایش دندان ها و در نتیجه شکستن، کوتاه شدن و صاف شدن سطح دندان ها شود. دندان قروچه به عضلات، بافت ها و دیگر ساختار موجود در اطراف استخوان فک فشار وارد می کند. این فشار می تواند منجر ب موارد زیر شود:

• درد و سفت شدن فک
  • درد لثه ها
  • حساس شدن، لق شدن یا شکسته شدن دندان ها
  • صدا دادن استخوان فک
  • سردرد خفیف

نحوه درمان

ابتدا باید علت و ریشه را پیدا کرد. دندانپزشکتان در این زمینه سوالاتی از شما می پرسد و معایناتی را انجام می دهد و بر اساس میزان آسیب دندان ها و علت احتمالی دندان قروچه می تواند یکی از روش های زیر را به بیمار پیشنهاد کند:

استفاده از محافظ دهانی: این محافظ ها توسط دندانپزشک و به صورت اختصاصی برای هر بیمار ساخته می شوند. محافظ روی دندان های فک بالا قرار می گیرد و مانع از سایش آنها به دندان های پایینی می شود. با اینکه محافظ های دهانی روش خوبی برای کنترل دندان قروچه محسوب می شوند اما درمان قطعی دندان قروچه نیستند.

آرامش: از آنجایی که استرس و اضطراب یکی از اصلی ترین دلایل دندان قروچه در خواب می باشد، هر اقدامی که موجب کاهش استرس شود مفید خواهد بود.

عواملی که می توانند احتمال دندان قروچه را افزایش دهند:

استرس: اضطراب یا استرس شدید و همچنین عصبانیت و نا امیدی

سن: دندان قروچه در کودکان کم سن شایع تر است که در بزرگسالی از بین خواهد رفت.

داشتن سابقه دندان قروچه در خانواده: دندان قروچه در خواب می تواند ارثی باشد و در صورتی که شما عادت به دندان قروچه دارید، ممکن است یکی از اعضای خانواده تان نیز به آن مبتلا باشد.