مفصل گیجگاهی فکی و اختلال عملکرد آن (TMJ dysfunction)

مفصل گیجگاهی فکی یا همان تمپورومندیبولارجوینت یک مفصل گوی و کاسه در ناحیه صورت است که استخوان فک (فک پایین) را به استخوان گیجگاهی جمجمه متصل می کند. این مفصل توسط چندین ماهیچه و رباط حرکت کرده و تثبیت می شود. این مفصل به ما اجازه می دهد دهان خود را باز و بسته کنیم و فک را از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهیم تا بتوانیم صحبت کنیم و بجویم.

زمانی که هر قسمتی از این مفصل، استخوان ها، رباط یا یا عضلات مرتبط با آن دچار مشکل شود فرد دچار اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی شده است. این اختلال علاوه بر درد شدید در محل مفصل در نزدیکی گوش ممکن است باعث بروز سردرد، درد گوش، سفتی گردن و ایجاد صدای کلیک مانند حین باز و بسته کردن دهان شود.

عوامل ایجاد اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی

با وجودیکه در ابتدا تصور می شد که اختلالات TMJ تنها به دلیل عدم هماهنگی دندان های دو فک ایجاد می شوند، امروزه متخصصان معتقدند که عوامل دیگری هم می توانند در شکل گیری این اختلال نقش داشته باشند.

مهمترین این عوامل عبارتند از:

وارد شدن ضربه یا تروما به فک یا مفصل

عوامل روانشناختی مانند اضطراب، استرس یا افسردگی

وضعیت قرار گیری نامناسب سر و گردن

افزایش آگاهی و حساسیت در مورد درد

تشخیص اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی

تشخیص اختلال TMJ مبتنی بر سابقه پزشکی و معاینه جسمی است که اغلب توسط دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) انجام می شود.

با گرفتن تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی، پزشک درمورد دردتان مانند شدت، محل و کیفیت آن و همچنین آنچه درد شما را بدتر یا بهتر می کند اطلاعاتی بدست خواهد آورد.

هدف این سؤالات نه تنها تشخیص اختلال TMJ بلکه رد کردن شرایط تقلید کننده این اختلال از جمله مشکل دندانپزشکی (به عنوان مثال پوسیدگی دندان، آبسه دندان یا ترک خوردن و اگوسیدگی دندان)، میگرن، نورالژی تریژمینال، سنگ بزاق (سیالولیتیازیس)، و سینوزیت است.

تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری مختلف می توانند در تشخیص اختلال TMJ کمک کنند.

درمان اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی

اولین قدم درمانی استفاده از روش های ساده تر و محافظه کارانه می باشد.

مراقبت از خود

استراحت فک، مصرف غذاهای نرم و استفاده از کمپرس گرم روی این مفصل می تواند به تسکین درد و التهاب مرتبط با اختلال کمک کند. انجام تمرینات کششی فک و تکنیک های آرامش بخش و کاهنده استرس نیز قطعا مفید خواهد بود.

دارو درمانی

داروهای مسکن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند  ایبوپروفن می توانند در صورت صلاحدید و تجویز دندانپزشک یا پزشک موثر باشند. برای افرادی که اسپاسم عضلانی مربوط به فک تحتانی دارند، ممکن است یک شل کننده عضلانی تجویز شود.

تغییرات عادات رفتاری

و در آخرین مرحله و در صورت عدم بهبود، عمل جراحی مفصل گیجگاهی فکی

به ندرت و در موارد خیلی شدید، مانند زمانی که تروما به ناحیه TMJ وارد شده باشد یا بیمار از درمان های محافظه کارانه استقبال نکرده باشد و در صورت تجربه درد شدید احتمالا عمل جراحی فک ضرورت پیدا می کند